Vuonna 2018 OECD julkaisi raportin, jonka mukaan Suomen kielen opetuksen tulokset maahanmuuttajille ovat kansainvälisesti arvioituina heikkoja. Tampereen yliopiston asiantuntijaviestinnän professori Niina Liljan mukaan tilanne ei ole merkittävästi parantunut. Myös Opetus- ja kulttuuriministeriön opetusneuvos Annika Bussman mukaan tilanne ei ole merkittävästi kohentunut raportissa annettujen huomautusten jälkeenkään.
Mikä suomen kielen opetuksessa on vikana? Helsingin Sanomien artikkelin 19.6.2023 mukaan yksi selittävä tekijä on "vääntö" työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) ja opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) välillä. Koska merkittävä osa suomen kielen opetuksesta on kotouttamiskoulutusta siitä vastaavat ELY-keskukset (TEM), joiden on kilpailutettava koulutukset neljän vuoden välein. Tiheästä kilpailuttamisesta on aiheuttanut tilanteen, jossa koulutuksen suurin ansio on halpa hinta.
Toinen ongelma, joka syntyy siitä, että opetus on kotoutumiskoulutusta, on se, että kotoutamiskoulutuksen ulkopuolelle jäävät kaikki, jotka eivät ole työttömiä työnhakijoita. Opetuksen piirissä eivät esimerkiksi ole suoraan töihin tulevat ulkomaalaiset, joille suomen taidosta olisi hyötyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti